Mitä reissusta jäi käteen
Data
Kilometrejä kertyi reilut 1400. Jos siihen vielä lisätään kyytiä odotellessa melotut kilometrit takaisinpain, niin kilometrejä tuli 1500. Kajkissa tuli istuttua melkein 250 tuntia. Kilokaloreita paloi reissussa noin 85 000. Sinivalkonauha melonta kesti viisi viikkoa ja kaksi päivää. Noihin päiviin sisältyy kaksi suunniteltua vapaapäivää ja kolme tuulten takia väliin jätettyä päivää. Teltta tuli pystytettyä ja purettua 30 kertaa.
Ravinto
Mahdillisimman useasti pyrin matkan varrella hyödyntämään ravintolapalveluita, jos reitiltä ei tarvinnut poiketa. Mysliä kului reissussa noin kaksi kiloa. Myslillä päivät käyntiin juotavan jugurtin ja lasten helmäsoseiden kanssa. Liepää, juutoa ja meetvurstia kului lukemattomia paketteja. Retkiruokia ja patoja kului pussikaupalla. Jossain vaiheessa vaihdoin pari puolentoista litran vesipulloa kokikseen. Kokiksessa veteen verrattuna se etu, että nesteen lisäksi sisälsi reilusti energiaa.
Miten muutuin ihmisenä
Lähtiessä oli kohtuullisesti vararavinto vyötärön seudulla. Tuosta vararavinnosta reissulle jäi yhdeksän kiloa. Lyhyellä otannalla reissun jälkeen unen aikainen matalin syke tippui 54:stä 51:een. Jos joku odotti tähän jotain suurta henkistä kasvutarinaa. joutuu pettymää. Ihan sama kaveri palasi reissuta kuin sinne lähti.
Kajkista
Evä menetettiin Yyterissä. Evän menettäminen toispuollisti melontaa tietyissä olosuhteissa, mutta suuremmilta rasitusvammoilta vältyttiin. Kajakin runko petti ja tietää reissun jälkeen lasikuituhommia. Kajakki oli retkilastissa minun painoiselle kaverille hiukan pieni. Kajkki ui aika syvällä ja takaan tulevia aaltoja oli syytä varoa, että aalto ei päässyt hiljaisessa vauhdissa takakannelle. Takakannelle tuleva aalto pyrkii kaatamaan kajakin
Varusteista
Hankin ennen reissua neljä matalaa säilytysrasiaa kadella erivärisellä kannella. Nlejä rasiaa meni päällekkäin melojan takana olevaan säilytystilaan. Ei tarvinnut etsiä välipalatarpeita sisältäviä nyssäköitä pitkin säilytystilaa, kun oli välipalan aika. Tyynyliina on ihan kiva varuste reissussa. Tyynyliinalla sai retki- ja ilmatäytteisen tyynyn niputettua sopivan korkuiseksi paketiksi. Kun vielä oivalsi, että pienet tyynyt kannattaa laittaa poikittain pakettiin, niin homma rupesi pelittämään vielä paremmin. Teltta oli aika reilu yhdelle hengelle, mutta hyvin sillekin löytyi tilaa. Välillä löytyi oikein tasaisia paikkoja teltalle.
Säästä
Oli tuulta ja tyyntä. Välillä tuullia pystyi välttämään miettimällä, mihin aikaan lähtee liikkeelle. Ainakin kolme päivää tulee mieleen, jolloin tuulet olivat suotuisat melojalle. Porkkalan- ja Hangon jälkeen isot selät sai ylittää lähes tyynessä kelissä. Viimeinen melontapäivä oli taas väsyneelle melojalle suotuisa ja pystyi melomaan pitkän päivämatkan ja viemään projektin maalliin. Taivaalta vettä tuli oikein urakalla yhtenä päivänä, kun meloin Pietarsaaresta Kokkolaan. Silloin oli pari kertaa ihan litimärkä ja jatkoi poudan aikana melontaa, että pyisi lämpimänä.
Mieleenpainuvimmat hetket maltkalta
Mieleenpainuvia kokemuksia oli Uudenkaupungin- ja Larsmosjön makeavesialtaat sulkuineen. Mukavaa oli myös meloa kaupungin läpi kulkevassa kanavassa Pareisilla ja Raahessa. Tylsää oli katsella Lohtajalla loputonta hiekkadyyniä armaijan harjoitusalueella, kun tiesi, että maihin ei ole asiaa. Kiviä ja matalia paikkoja riitti loppumatkasta. Varsinkin hiekka yllätti muutaman kerran, kun kajakin alla oli vetta vain reilut kymmennen senttiä ja mietti, jääkö jumiin.
Turvallisuus
Omat riskit meloa näin kylmällä säällä tietysti on. Ja aika yksin sitä tuolla merellä on, kun muu liikenne on aika vähäistä, kun ei ole loma-aika. Toisaalta kesää jää muuhunkin, kuin Sinivalkonauhan suorittamiseen. Isoja laivoja ei tarvinnut väistellä. Reissun aikan neljä alusta kaikkiaan liikenteessä: kaksi alusta meni Kokkolaan selän takana ja yksi Kalajoelle sekä Raahesta lähti yksi alus merelle reilusti ennen minun saapumista Raaheen.
Kartoista
Mukana 26 kaksipuoleista laminoitua A4 lehteä mittakaavassa 1:100 000. Aika kerkea kartta ja pelkästään sillä ei olisi pärjännyt. Kännykässä oli Karttaselain, jonka maksullisessa versiossa pystyi lataamaan karttoja Offline tilaan. Apuna oli myös mobihiisi, josta etsin tauko- ja leiriytymispaikkoja.
Mobiililaitteiden virta
Muutamaan kertaan pystyin lataan mukana olevat kaksi varavirtalähdettä täyteen ja virtaa riitti hienosta koko reissun ajaksi. Kännykkä oli tietty paljon lentokonetilassa, että kuluttaisi mahdollisimman vähän virtaa.

Kommentit
Lähetä kommentti